Dzisiaj: Poniedziałek 25 listopada 2024

Premier odpowiada Prezydentowi

Proszę określić gdzie leży problem:
7 + 4 =
Link
7 + 4 =
dsc3775-1675861741 (1)
Do Urzędu Miasta dotarła odpowiedź na apel Krzysztofa Chojniaka, który Prezydent Miasta wysłał do Premiera RP Mateusza Morawieckiego. Zachęcamy do zapoznania się z treścią pisma.
 
W całej Polsce mamy do czynienia ze znaczącym wzrostem kosztów ogrzewania. Problem ten istotnie dotyczy odbiorców ciepła systemowego, choć nie tylko. W niektórych miastach, szczególnie tych, gdzie obowiązują już umowy na paliwo (gaz, węgiel) i energię elektryczną w oparciu o nowe ceny, ten wzrost jest drastyczny. Ponadto z początkiem 2023 roku polski rząd podniósł podatek VAT z 5 do 23% na sprzedaż energii cieplnej.

W pierwszych tygodniach stycznia piotrkowianie wyrazili swój sprzeciw przeciwko podwyżkom cen ciepła. W naszym mieście ciepło systemowe sprzedawane przez piotrkowską ciepłownię zdrożało średnio o 64% netto.  Do protestujących przyłączyły się władze Piotrkowa Trybunalskiego (pisaliśmy o tym TUTAJ). Prezydent Krzysztof Chojniak wystosował apele do Premiera RP Mateusza Morawieckiego oraz parlamentarzystów ziemi piotrkowskiej o podjęcie zdecydowanych działań mających na celu wsparcie mieszkańców (pisaliśmy o tym TUTAJ i TUTAJ).
Do Urzędu Miasta spływają odpowiedzi na złożone przez Krzysztofa Chojniaka pisma. Jedna z nich to odpowiedź na pismo złożone do Prezesa Rady Ministrów w imieniu, którego odpisało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Zapraszamy do zapoznania się z większymi fragmentami pisma:

Biorąc pod uwagę wzrastające w sposób bezprecedensowy ceny węgla kamiennego oraz gazu ziemnego, z których w większości wytwarzane jest ciepło w Polsce, w Ministerstwie Klimatu i Środowiska przeanalizowano w 2022 roku szereg możliwych do zrealizowania wariantów działań osłonowych przed rosnącymi cenami ciepła przenoszonymi na opłaty za ciepło obciążające gospodarstwa domowe i podmioty użyteczności publicznej (…)
Po wdrożeniu przepisów ustawy, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, monitorując funkcjonowanie wprowadzonego mechanizmu osłonowego, zaobserwowało w wybranych miastach, że pomimo zastosowania średniej ceny wytwarzanego ciepła z rekompensatą odnotowany przez odbiorców ciepła wzrost kosztów ponoszonych z tytułu ogrzewania był relatywnie wysoki i mógł odbiegać od średnich krajowych wzrostów.
Panujące uwarunkowania rynkowe diametralnie zmieniają koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa ciepłownicze, które, zmuszone były do wnioskowania o zatwierdzenie nowych, wyższych taryf. Ma to bezpośrednie przełożenie na ceny wytwarzania ciepła, które chociaż nie przekraczają określonych w ustawie limitów, to podnoszą koszty ponoszone przez odbiorców do wysokich poziomów.
Kumulacja niekorzystnych czynników geopolitycznych i surowcowych spowodowała, że ceny ciepła dla mieszkańców korzystających z ciepła systemowego wzrosły do poziomów wyższych niż założono projektując pierwotnie obowiązujący mechanizm wsparcia.
Jednocześnie projektowana regulacja przewiduje, że nowy mechanizm wsparcia zostanie wprowadzony w okresie od dnia 1 marca 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., co oznacza, że pierwotnie obowiązujący termin stosowania ustawy ulegnie wydłużeniu do końca bieżącego roku.

W dniu 17 stycznia 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw. Przedłożony przez Ministra Klimatu i środowiska projekt został skierowany do Sejmu i po uchwaleniu w dniu 26 stycznia 2023 r. został przedłożony pod obrady Senatu.
Nowelizacja ustawy zakłada dodatkowe wsparcie dla gospodarstw domowych i instytucji użyteczności publicznej poprzez wdrożenie mechanizmu maksymalnego wzrostu ceny dostawy ciepła, który pozwoli kompleksowo ograniczyć opłaty za dostawy ciepła na potrzeby ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Mechanizm przewiduje obliczenie dla każdego systemu ciepłowniczego i każdej grupy taryfowej, maksymalnej ceny dostawy ciepła, która nie może być wyższa niż obliczona cena dostawy ciepła na dzień 30 września 2022r., powiększona a o 40 % wzrostu.
← powrót