Kolejnych 5 nowych autobusów wyjechało w poniedziałek (15.03) na ulice naszego miasta. Są to zeroemisyjne autobusy elektryczne, które będą obsługiwać ruch pasażerski na wszystkich liniach.
- Linie komunikacji miejskiej obsługują już 12 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, z których pierwsza partia, składająca się z 7 sztuk, została wprowadzona do eksploatacji we wrześniu 2023 r. Dodatkowo, od ponad roku ruch pasażerski obsługiwany jest przez sześć nowoczesnych autobusów hybrydowych - informuje prezydent Krzysztof Chojniak, dodając, że miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych.
Koszt zakupu autobusów wyniósł 11 650 000,00 zł netto, czyli 14 329 500,00 zł brutto, z czego 75% kosztów kwalifikowanych zostało dofinansowanych przez NFOŚiGW w ramach programu ZTP (8 737 500,00 zł). Łączne nakłady poniesione przez miasto na odnowę floty MZK oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych to ponad 53 mln zł, z w tym dofinansowanie 22,1 mln zł.
Umowa z producentem obejmuje nie tylko zakup autobusów, ale też serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz szkolenia z obsługi autobusów dla kierowców i osób, które będą je naprawiać.
Wprowadzone do ruchu "elektryki" mogą przewieźć ok. 75 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Ponadto pojazdy wyposażone są m.in. w:
Koszt zakupu autobusów wyniósł 11 650 000,00 zł netto, czyli 14 329 500,00 zł brutto, z czego 75% kosztów kwalifikowanych zostało dofinansowanych przez NFOŚiGW w ramach programu ZTP (8 737 500,00 zł). Łączne nakłady poniesione przez miasto na odnowę floty MZK oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych to ponad 53 mln zł, z w tym dofinansowanie 22,1 mln zł.
Umowa z producentem obejmuje nie tylko zakup autobusów, ale też serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz szkolenia z obsługi autobusów dla kierowców i osób, które będą je naprawiać.
Wprowadzone do ruchu "elektryki" mogą przewieźć ok. 75 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. Ponadto pojazdy wyposażone są m.in. w:
- system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry, energia wykorzystywana będzie do doładowania akumulatorów;
- funkcję przyklęku uruchamianą przez kierowcę w czasie postoju, przy otwartych
i zamkniętych drzwiach; - klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego;
- automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru;
- ładowarki USB w przedziale pasażerskim;
- wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy naprzeciwko II drzwi;
- system informacji pasażerskiej, w skład, którego wejdą elektroniczne tablice kierunkowe, 2 wewnętrzne monitory LCD pokazujące trasę przejazdu oraz komunikaty i system głosowej zapowiedzi przystanków;
- monitoring przestrzeni pasażerskiej, kabiny kierowcy oraz obszaru przed czołem pojazdu, za pojazdem oraz prawego boku pojazdu.