Rozwój transportu publicznego w Piotrkowie Trybunalskim był głównym tematem otwartej debaty, która odbyła się w piątek (14 marca) w Urzędzie Miasta.

Przyszłość, a przede wszystkim rozwój Miejskiego Zakładu Komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim były tematem spotkania, które odbyło się w Urzędzie Miasta. Wzięli w nim udział specjaliści i jednocześnie pasjonaci zajmujący się organizacją transportu publicznego. To odpowiedź na sygnały mieszkańców, by transport publiczny był atrakcyjniejszy, bardziej dostępny i zorganizowany.
— Rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by jeszcze bardziej usprawnić transport publiczny w Piotrkowie Trybunalskim i bez dużych nakładów finansowych mieszkańcom było zdecydowanie lepiej — mówił Marcin Gromadzki, ekspert w organizacji transportu publicznego, właściciel Public Transport Consulting, który podczas spotkania przedstawił autorską wizję rozwoju piotrkowskiej komunikacji.
Zgodnie z autorską propozycją korzyści dla pasażerów przyniosłoby powołanie związku powiatowo-gminnego, który zająłby się planowaniem przewozów.
— Związek powiatowo-gminny może być skutecznym integratorem usług przewozowych na obszarze swojego działania, analogicznie jak gminy, które kontraktują operatorów w modelu „brutto”, czyli zapewniają im finansowanie pełnej różnicy pomiędzy osiąganymi przychodami, a wynikającym z umowy poziomem kosztów — tłumaczył podczas spotkania Marcin Gromadzki.
Jako organizator przewozów, związek powiatowo-gminny może organizować połączenia międzygminne – w granicach powiatów przystępujących do związku i wewnątrzgminne – w granicach gmin członków-związku (poza liniami komunikacji miejskiej – wewnątrz miast). Wśród wielu korzyści z integracji publicznego transportu zbiorowego, o których mówił Marcin Gromadzki, są między innymi:
- wzmocnienie pozycji konkurencyjnej tego transportu, rozszerzenie siatki połączeń transportu,
- obniżenie kosztów przewozów – zarówno z tytułu korzyści skali, jak i wskutek likwidacji połączeń substytucyjnych;
- uzyskiwanie szerszych możliwości prowadzenia działalności marketingowej (sprawniejsza dystrybucja, większe możliwości różnicowania cen, efektywniejsza promocja publicznego transportu zbiorowego),
- korzystanie z dotacji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i refundacji ulg ustawowych.
Uczestnicy spotkania mieli także okazję przyjrzeć się dobrym praktykom i zmianom, jakie dzięki pozyskanym funduszom unijnym zaszły w komunikacji miejskiej w Pabianicach. O inwestycjach oraz zmianach w pabianickiej komunikacji w ostatnich latach (przystanki, monitoring, informacja pasażerska, pętle, zaplecze techniczne w zajezdni), a także o tym w jaki sposób komunikacja w Pabianicach stała się przyjazna mieszkańcom, opowiadał prezes pabianickiego MZK, Marcin Chmielewski.
— Takie dyskusje są bardzo ważne, by móc spojrzeć z szerszej perspektywy i wyciągnąć wnioski. Cenne uwagi pomogą w lepszym zaplanowaniu rozwoju komunikacji miejskiej, aby mogła służyć nie tylko mieszkańcom naszego miasta — mówił prezydent, Juliusz Wiernicki.
Udział w debacie wzięli także wiceprezydent Piotr Kulbat, piotrkowscy radni (Mariusz Staszek, Jan Dziemdziora, Dariusz Cecotka i Mariusz Maciołek), Jacek Marusiński, dyrektor wspólnie z pracownikami ZDiUM, Adam Bak, inżynier miasta, a także pracownicy Miejskiego Zakładu Komunikacji.