Dzisiaj: Poniedziałek 17 marca 2025

Debata o rozwoju transportu publicznego w Piotrkowie Trybunalskim

Proszę określić gdzie leży problem:
8 + 1 =
Link
8 + 1 =
Rozwój transportu publicznego w Piotrkowie Trybunalskim był głównym tematem otwartej debaty, która odbyła się w piątek (14 marca) w Urzędzie Miasta. 


Przyszłość, a przede wszystkim rozwój Miejskiego Zakładu Komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim były tematem spotkania, które odbyło się w Urzędzie Miasta. Wzięli w nim udział specjaliści i jednocześnie pasjonaci zajmujący się organizacją transportu publicznego. To odpowiedź na sygnały mieszkańców, by transport publiczny był atrakcyjniejszy, bardziej dostępny i zorganizowany. 

— Rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by jeszcze bardziej usprawnić transport publiczny w Piotrkowie Trybunalskim i bez dużych nakładów finansowych mieszkańcom było zdecydowanie lepiej — mówił Marcin Gromadzki, ekspert w organizacji transportu publicznego, właściciel Public Transport Consulting, który podczas spotkania przedstawił autorską wizję rozwoju piotrkowskiej komunikacji. 

Zgodnie z autorską propozycją korzyści dla pasażerów przyniosłoby powołanie związku powiatowo-gminnego, który zająłby się planowaniem przewozów. 

— Związek powiatowo-gminny może być skutecznym integratorem usług przewozowych na obszarze swojego działania, analogicznie jak gminy, które kontraktują operatorów w modelu „brutto”, czyli zapewniają im finansowanie pełnej różnicy pomiędzy osiąganymi przychodami, a wynikającym z umowy poziomem kosztów — tłumaczył podczas spotkania Marcin Gromadzki. 

Jako organizator przewozów, związek powiatowo-gminny może organizować połączenia międzygminne – w granicach powiatów przystępujących do związku i wewnątrzgminne – w granicach gmin członków-związku (poza liniami komunikacji miejskiej – wewnątrz miast). Wśród wielu korzyści z integracji publicznego transportu zbiorowego, o których mówił Marcin Gromadzki, są między innymi:
  • wzmocnienie pozycji konkurencyjnej tego transportu, rozszerzenie siatki połączeń transportu, 
  • obniżenie kosztów przewozów – zarówno z tytułu korzyści skali, jak i wskutek likwidacji połączeń substytucyjnych;
  • uzyskiwanie szerszych możliwości prowadzenia działalności marketingowej (sprawniejsza dystrybucja, większe możliwości różnicowania cen, efektywniejsza promocja publicznego transportu zbiorowego),
  • korzystanie z dotacji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych  i refundacji ulg ustawowych. 
—  W zamian za przystąpienie do związku powiatowo-gminnego, Piotrków Trybunalski uzyskałby prawo do honorowania miejskich biletów okresowych – lub dowolnego innego zakresu uzgodnionych uprawnień – na liniach organizowanych przez związek — dodał Marcin Gromadzki. — Byłaby to wymierna korzyść dla mieszkańców miasta – ewidentny wzrost liczby i intensywności dostępnych dla nich połączeń w zintegrowanym systemie taryfowo-biletowym. Miasto miałoby również wpływ na wybór operatora przewozów i standard eksploatowanego taboru — dodał.

Uczestnicy spotkania mieli także okazję przyjrzeć się dobrym praktykom i zmianom, jakie dzięki pozyskanym funduszom unijnym zaszły w komunikacji miejskiej w Pabianicach. O inwestycjach oraz zmianach w pabianickiej komunikacji w ostatnich latach (przystanki, monitoring, informacja pasażerska, pętle, zaplecze techniczne w zajezdni), a także o tym w jaki sposób komunikacja w Pabianicach stała się przyjazna mieszkańcom, opowiadał prezes pabianickiego MZK, Marcin Chmielewski

— Takie dyskusje są bardzo ważne, by móc spojrzeć z szerszej perspektywy i wyciągnąć wnioski. Cenne uwagi pomogą w lepszym zaplanowaniu rozwoju komunikacji miejskiej, aby mogła służyć nie tylko mieszkańcom naszego miasta — mówił prezydent, Juliusz Wiernicki. 

Udział w debacie wzięli także wiceprezydent Piotr Kulbat, piotrkowscy radni (Mariusz Staszek, Jan Dziemdziora, Dariusz Cecotka i Mariusz Maciołek), Jacek Marusiński, dyrektor wspólnie z pracownikami ZDiUM, Adam Bak, inżynier miasta, a także pracownicy Miejskiego Zakładu Komunikacji. 
← powrót