Od nowego roku w komunikacji miejskiej wprowadzono rozwiązanie, które na pewno ucieszy zarówno rodziców, jak i młodzież. Dzieci w wieku szkolnym, uczniowie szkół ponadpodstawowych do 21. roku życia oraz studenci do 26. roku życia mogą korzystać z darmowych przejazdów autobusami miejskimi. Jakie grupy mogą korzystać z tego udogodnienia i jakie dokumenty są wymagane?
1. Najmłodsi pasażerowie – dzieci do 7 lat
Do tej pory darmowe przejazdy przysługiwały dzieciom do 4. roku życia. Od nowego roku wiek ten zwiększono do 7 lat. Opiekun dziecka musi jedynie posiadać dokument potwierdzający wiek dziecka.
2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunowie
Wprowadzono istotne zmiany dla tej grupy:
• Dzieci i młodzież od 7 do 18 lat, które nie mogą uczęszczać do szkoły z powodu choroby lub niepełnosprawności, będą mogły podróżować za darmo wraz z pełnoletnim opiekunem. Wystarczy zaświadczenie administracyjne oraz dokument potwierdzający wiek opiekuna.
• Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami do 21. roku życia, które uczęszczają do placówek edukacyjnych, również zyskają prawo do darmowych przejazdów. Dotychczas prawo to obowiązywało jedynie w drodze do szkoły lub placówki rehabilitacyjnej.
3. Uczniowie i studenci
• Uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych do ukończenia 21. roku życia oraz studenci do 26. roku życia. Warunkiem jest posiadanie ważnej Piotrkowskiej Karty Mieszkańca oraz legitymacji szkolnej lub studenckiej (w tym w formie mLegitymacji w aplikacji mObywatel).
• W przypadku braku Piotrkowskiej Karty Mieszkańca nadal obowiązuje konieczność posiadania biletu ulgowego.
Jak wyrobić Piotrkowską Kartę Mieszkańca?
Dzieci i młodzież w wieku od 4 do 18 roku życia mogą otrzymać Piotrkowską Kartę Mieszkańca na podstawie wniosku złożonego przez jednego z rodziców. Wniosek można złożyć za pośrednictwem aplikacji mobilnej, na stronie internetowej karta.piotrkow.pl (w zakładce „Wniosek o powiązanie konta rodzica z kontem dziecka”) lub w formie papierowej w Urzędzie Miasta przy ul. Szkolnej 28 A.Dziecko może posiadać kartę wirtualną w swoim telefonie lub kartę fizyczną. Dane do logowania do aplikacji dziecka może utworzyć rodzic, logując się do swojego konta. W tym celu należy podać numer telefonu dziecka lub jego adres e-mail oraz ustawić hasło.
Rodzic może również złożyć wniosek o kartę fizyczną dla swojego dziecka – zarówno w aplikacji mobilnej, jak i na stronie internetowej. Odbiór kart fizycznych możliwy jest w wybranym Punkcie Obsługi Programu, tj.:
• Urząd Miasta, ul. Szkolna 28, wejście A,
• Mediateka, ul. Curie-Skłodowskiej 3,
• Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Żeromskiego 22.
W razie pytań prosimy o kontakt pod adresem karta@piotrkow.pl lub telefonicznie pod numerem 44 732 77 66. Piotrkowską Kartę Mieszkańca obecnie posiada ponad 8,6 tysiąca użytkowników. Z mobilnej aplikacji dotychczas skorzystało blisko 3,9 tysiąca osób.
Aplikację można pobrać tutaj: