Umowa nr: RPLD.09.02.01-10-A008/19-00 z dnia 19.06.2020
Wartość projektu: : 7 224 493,27 zł.
Okres realizacji: 06.2020r. – 01.2023r.
Program: Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020.
Oś Priorytetowa IX: Włączenie społeczne
Działanie IX.2 Usługi na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym
Poddziałanie IX.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne
Instytucja Zarządzająca: Zarząd Województwa Łódzkiego
Montaż finansowy projektu:
UE: 6 140 993,27 zł.
Budżet Miasta: 1 083 500,00 zł.
Partnerzy Projektu:
Stowarzyszenie Przyjaciół „ Mam Sąsiada”, ul. Ignacego Krasickiego 3, 97 – 300 Piotrków Trybunalski;
Stowarzyszenie Przyjaciół dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „Szansa”, ul. Wolborska 86, 97 – 300 Piotrków Trybunalski;
Stowarzyszenie Koło pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym, ul. Rycerska 16, 97 – 300 Piotrków Trybunalski;
Celem projektu było zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych na rzecz osób niesamodzielnych, w tym osób starszych lub z niepełnosprawnościami, służących zaspokojeniu rosnących potrzeb wynikających z niesamodzielności osób zamieszkujących Piotrków Trybunalski. Projekt realizował 1, 2 oraz 3 typ projektu, wskazanych w regulaminie do przedmiotowego konkursu.
Efekty projektu
Wszystkie zakładane wskaźniki produktu i rezultatu w wyniku realizacji projektu zostały zrealizowane.
Wskaźniki produktu:
Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych:
93 (46K,47M), stopień realizacji : 155 %
Liczba osób z otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym objęta wsparciem w projekcie:
163 (129K,34M), stopień realizacji : 191,76 %
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami asystenckimi opiekuńczymi świadczonymi w społeczności lokalnej w programie:
140 (79K,61M), stopień realizacji : 112 %
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie:
369 (203K,166M), stopień realizacji : 102,50 %
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami w postaci mieszkań chronionych i wspomaganych w programie:
34 (15K,19M), stopień realizacji : 136 %
Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami wspierania rodziny i pieczy zastępczej w programie:
129 (65K,64M), stopień realizacji : 129 %
Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne:
2, stopień realizacji : 100 %
Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych:
165, stopień realizacji : 111,49 %
Wskaźniki rezultatu:
Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług asystenckich i opiekuńczych istniejących po zakończeniu projektu [szt.]:
52, stopień realizacji : 100 %
Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług w mieszkaniach wspomaganych i chronionych istniejących po zakończeniu projektu [szt.]:
1, stopień realizacji : 100 %
Liczba utworzonych w programie miejsc świadczenia usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej istniejących po zakończeniu projektu [szt.]:
35, stopień realizacji : 100 %
Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych [szt.]:
209, stopień realizacji : 141,22 %
Działania projektu realizowane były w ramach 8 modułów:
1. Usługi opiekuńcze dla osób niesamodzielnych w miejscu ich zamieszkania
Usługi opiekuńcze dla 40 osób niesamodzielnych, realizowanew ich środowisku domowym przez wykwalifikowanychopiekunów. Zakres usług:
zakupy niezbędnych artykułów
pomoc w utrzymaniu higieny
zgłaszanie wizyt lek
realizacja recept
przygotowanie posiłków
utrzymanie w czystości pokoju
przynoszenie węgla, palenie w piecu, kuchni
zgłaszanie napraw urządzeń domowych
towarzyszenie klientom w trakcie spacerów lub w drodze do instytucji
opłaty świadczeń i załatwianie spraw urzędowych
2. Klub wsparcia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Moduł przeznaczony jest dla mieszkających w PT., osób niesamodzielnych, które na skutek niepełnosprawności wymagają opieki, pomocy i wsparcia. Przewiduje się m.in. organ zajęć z: socjoterapii, dogoterapii, zaj, z psychologiem i logopedą, gimnastycznych, kulinarnych oraz z zakresu higieny i promocji zdrowia. W ramach socjalizacji tych osób przewiduje się org. stacjonarnych i wyjazdowych imprez integracyjnych.
3. Rozwój usług wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
Wsparcie, zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastęp realizowane było w formie usług psychopedagogicznych. W ramach zad prowadzona była integracja międzypokoleniowa – spotkania raz w miesiącu (2 grupy po max. 20 osób uczestników + 2 animatorów (pracownicy MOPR). Celem spotkań był rozwój kompetencji rodzicielskich, poprawy relacji, wzmacniania więzi w rodzinie. Zaplanowano także przeprowadzenie działań:
- rekreacja 12 razy w roku po 3 godziny spotkanie (kulig, ognisko, rajd rowerowy, kino familijne itp.)
- aktywność kulturalna 2 razy w roku po 5 godzin spotkanie (teatr, transport +bilety)
W odpowiedzi na zgłaszana przez rodziny i pracowników MOPR potrzeby zorganizowane zostały także3 wyjazdy integracyjne połączone z warsztatami. We współpracy z Miejską Pracownią Psychologiczno – Pedagogiczną terapię Biofeedback odbyły dzieci z rodzin zastępczych.
W ramach projketu prowadzono też terapię rodzin (wsparcie dla 20 rodz), oraz zajęcia w ramach Szkoły dla rodziców - wsparcie psychologiczne dla 20 rodz. Wsparcie było realizowane zgodnie z ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności.
- rekreacja 12 razy w roku po 3 godziny spotkanie (kulig, ognisko, rajd rowerowy, kino familijne itp.)
- aktywność kulturalna 2 razy w roku po 5 godzin spotkanie (teatr, transport +bilety)
W odpowiedzi na zgłaszana przez rodziny i pracowników MOPR potrzeby zorganizowane zostały także3 wyjazdy integracyjne połączone z warsztatami. We współpracy z Miejską Pracownią Psychologiczno – Pedagogiczną terapię Biofeedback odbyły dzieci z rodzin zastępczych.
W ramach projketu prowadzono też terapię rodzin (wsparcie dla 20 rodz), oraz zajęcia w ramach Szkoły dla rodziców - wsparcie psychologiczne dla 20 rodz. Wsparcie było realizowane zgodnie z ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności.
4. Klub Seniora
Moduł zakładał objęcie wsparciem 20 starszych, niesamodzielnych osób.
Zrealiozowano w ramach terapii zajęciowej:
Gimnastyka – dla seniorów ma na celu poprawę kondycji ruchowej
Trening orientacji rzeczywistości – ma na celu usprawnianie zdolności pamięciowych uczestników,
Zajęcia z terapii zajęciowej – plastyczne, rękodzielnicze,
Biblioterapia, terapia oparta na wykorzystaniu książek, dyskusja,
Muzykoterapia, terapia, wykorzystująca muzykę do słuchania, tworzenia, śpiewania, grania.
Choreoterapia, ćwiczenia muzyczne, ruchowe, poprawiają koncentrację ruchowo słuchową
Zajęcia relaksacyjne
Dodatkowo zajęcia z umiejętności informatycznych
Podczas spotkań rozmowy na temat pomoc w sprawach urzędowych i uzyskaniu informacji oraz inne ważne aspekty życia seniorów.
Zaplanowano także organizację imprez integracyjnych oraz wyjazdy do instytucji kultury.
5. Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego
Uruchomona w ramach projektu wypożyczalnia zobowiązana jest do: nieodpłatnego przekazywania sprzętu rehabilitacyjnego lub/i ortopedycznego – bezpiecznego w użytkowaniu i sprawnego technicznie, udzielania rzetelnej informacji o zasadach użytkowania sprzętu, jego przechowywaniu i demonstracji jego funkcjonowania. Sprzęt wypożyczany będzie nieodpłatnie na okres maksymalnie pół roku. Godz. pracy to: pon - czw w godz. 8-16, pt w godz. 9-17. W razie konieczności wypożyczenie sprzętu będzie możliwe również w sob. w godzinach 10-13.
Ze sprzętu mogą korzystać mieszkańcy PT spełniający co najmniej jedno z poniższych kryteriów:
- osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z - niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
- osoby z rodzin korzystających z PO PŻ,
- osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego.
Koszty obejmują: sprzęt (m.in. łóżka rehabilitacyjne elektryczne, materace przeciwodleżynowe wózki inwalidzkie, chodziki, orbiterki, koncentratory tlenu itp.), konserwację sprzętu oraz transport.
Ze sprzętu mogą korzystać mieszkańcy PT spełniający co najmniej jedno z poniższych kryteriów:
- osoby niesamodzielne, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym osoby z - niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
- osoby z rodzin korzystających z PO PŻ,
- osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego.
Koszty obejmują: sprzęt (m.in. łóżka rehabilitacyjne elektryczne, materace przeciwodleżynowe wózki inwalidzkie, chodziki, orbiterki, koncentratory tlenu itp.), konserwację sprzętu oraz transport.
6. Klub wsparcia dla osób niesamodzielnych, w tym w szczególności dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
Wsparciem objętych było 25 osób z niepełnosprawnościamiw wieku przedszkolnym, szkolnym, oraz osób, które ukończyły edukację i nie korzystają ze wsparcia WTZ, ani środowiskowych domów pomocy społecznej. To osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, z niepełnosprawnościąruchową, osoby po operacjach mózgu. Większość to dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołem Downa, z autyzmem. W ramach projektu sfinansowane zostały wynagrodzenie terapeutów, zakup odpowiednich pomocy dydaktycznych i terapeutycznych.
Realizacja zadania zakładała zintegrowaną naukę samoobsługi, porozumiewania sięz alternatywnych form komunikacji, opanowanie kompetencji społecznych koniecznych do funkcjonowania w grupie rówieśniczej, w rodzinie.
Uczestnicy projektu brali udział w zajęciach:
- z zakresu usprawniania logopedycznego ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji alternatywnej;
- pedagogicznych z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, jak również z tzw. ,,trudnych zachowań" u dzieci i młodzieży, utrudniających im funkcjonowanie w życiu społecznym;
- usprawniających w ramach terapii ruchowej i rewalidacji mających na celu przywrócenie niepełnosprawnemu (również intelektualnie) możliwie pełnej sprawności;
- treningu samodzielności;
- wsparcia psychologicznego;
- treningu umiejętności społecznych;
- treningu ekonomicznego;
- terapii zajęciowej realizowanej przez 4 terapeutów w 4 blokach tematycznych:
a) zajęcia kulinarne,
b) blok ogrodniczy realizowany
c) sekcja ,,sam w domu zajęcia obejmujące naukę samodzielnego przebywania w domu, w tym naukę obsługi sprzętów domowych
d) techniki rękodzielnicze, mające na celu planowanie pracy ,współpracy między uczestnikami, wspólne podejmowanie decyzji.
Zaplanowano także dodatkowe wsparcie w formie 3 wycieczek integracyjnych.
7. Nowy oddział Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej "Bartek"
W ramach zadania zaplanowano utworzenie nowego oddziału placówki wsparcia dziennego dla dzieci. Nowa świetlica jest przeznaczona dla 35 dzieci w wieku 5 – 16 lat, podzielonych na dwie grupy wiekowe: grupa I (5-10 lat), grupa II (11-16 lat). Oddział będzie pracował przez cały rok, od pon do pt po 7 godzin dziennie, w godz. 12.00-19.00, a podczas ferii zimowych, wakacji oraz przerw w nauce szkolnej w godz. 9.00-16.00, Oferta skierowana będzie do dzieci, pochodzących z rodzin borykających się z problemami takim jak: nadużywanie alkoholu, ubóstwo, brak jednego z rodziców (rodzina niepełna), wielodzietność, niezaradność życiowa, niepełnosprawność, niskie umiejętności wychowawcze rodziców, brak zainteresowania sprawami dziecka oraz rodzin objętych pomocą społeczną i rodzin zastępczych. Będą to osoby dotknięte ubóstwem i zagrożone wykluczeniem społecznym.
W ramach projektu sfinansowane zostały wynagrodzenieterapeutów i specjalistów oraz zakup mebli i odpowiednichpomocy dydaktycznych. W ramach przedmiotowego zadania były przeprowadzone zajęcia edukacyjne, wychowawcze, profilaktyczne, ogólnorozwojowe, pedagogiczne, psychologiczne, logopedyczne, socjoterapueutyczne, artystyczno-kulturalne Zaplanowano także dodatkowe wsparcie w formieorganizacji imprez integracyjnych oraz wyjazdów zinstytucji kultury itp.
8. Mieszkania wspomagane
W ramach projektu planuje się prowadzenie 5 mieszkań wspomaganych dla osób niesamodzielnych, w tym osób niepełnosprawnych. Usługami zadania w okresie 33 mc objętych zostanie 25 osób Dodatkowo wparcie będzie dotyczyćkolejnych 25 osób z ich otoczenia w formie wyjazdów i imprez integracyjnych. Jednorazowo w każdym z 5 mieszkań przebywać będzie 1 osoba na okres od 3 do 6 m-cy. Rodzaj oraz zakres usług św w mieszkaniu będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb mieszk. Usługi te będą obejmować:
- pracę socjalną (wzmacnianie lub odzyskiwanie zdolności do funkcjonowania osoby w społeczeństwie);
- usługi wpierające aktywność osoby mieszkającej w mieszkaniuwspomaganym;
- trening umiejętności praktycznych, którego celem jest nabywanie, rozwijanie lub wzmacnianie samodzielności w zakresie doskonalenia podstawowych czynności dnia codziennego;
- trening higieny, finansowy, zarząd mieszkaniem, w tym zarządzaniuenergią; kulinarny, umiejętnościspędzania czasu, interpersonalny, umiejętności społecznych,rozwijania umiejętności integracji;
W ramach projektu sfinansowane zostaną wynagrodzenieopiekunówi specjalistów,koszt niezbędnych remontówi wyposażenia mieszkań (meble, sprzęt AGD itp.)